09 364 81 11

Algemene hospitalisatie

Voorbereiding

De beslissing tot een geplande opname wordt tijdens de raadpleging bij de geneesheer-specialist genomen. Hij zal een gele envelop overhandigen die u in de dienst opname dient af te geven.

De medewerker van de dienst opname zal u reeds een aantal vragen stellen ten behoeve van de planning.

Indien het een ingreep betreft, zal hij ook reeds een informatiemap overhandigen met volgende documenten :


Wat brengt u mee?

Op de dag van de opname brengt u het volgende mee :

Administratief :

  • (Elektronische) identiteitskaart of geldige verblijfsvergunning
  • Naam, adres en telefoonnummer van een familielid of vertrouwenspersoon
  • Voor personen met een buitenlandse woonplaats : het formulier of de kaart van uw buitenlands ziekenfonds
  • Formulier of kaart van uw hospitalisatieverzekering
  • In geval van arbeidsongeval : naam, adres van uw werkgever, naam en adres van de verzekeringsmaatschappij, polisnummer en datum van ongeval

Medisch :

  •  Brief van de behandelende arts
  • Alle medische informatie nodig voor uw opname (foto’s radiologie, bloedgroepkaart, uitslagen van vorige onderzoeken, preoperatief verslag,...)
  • Thuismedicatiezak
  • Bij ingrepen : ingevulde pre-operatieve vragenlijst en toestemming voor anesthesie
  • Anti-flebitiskousen (indien u hierover beschikt)

 

Persoonlijk

  • Toiletgerief
  • Slaapkledij, kamerjas, pantoffels

De dag van uw opname

U meldt zich aan bij de dienst opname op het geplande uur. De nodige formaliteiten verbonden aan uw opname worden verricht, uw verzekeringsinstelling (mutualiteit, evt. hospitalisatieverzekering,…) wordt ingelicht en u ontvangt een identificatie-armband die u tijdens uw verblijf dient te dragen. Dit maakt het mogelijk uw identiteit altijd te bewaken.

Er wordt een verklaring van kamerkeuze en financiële voorwaarden opgesteld en ter ondertekening voorgelegd.

U kan kiezen voor een :

  • Éénpersoonskamer
  • Tweepersoonskamer
  • Meerpersoonskamer
  • Op de kinderafdeling : kamer voor ouder en kind

De keuze van de kamer heeft geen invloed op de kwaliteit van de verstrekte hulpverlening.

De dienst opname zal zoveel mogelijk aan uw kamerkeuze trachten tegemoet te komen. Indien bij opname de kamer van uw keuze niet meteen beschikbaar is, zal de dienst opname trachten tijdens uw verblijf zo snel mogelijk de gewenste kamer aan te bieden.

Op een éénpersoonskamer is er mits het betalen van een opleg, mogelijkheid tot overnachting bij een ziek familielid

Het verblijf

Na uw inschrijving in de dienst opname zal een onthaal-hostess u begeleiden naar uw kamer.

Het verpleegkundig team geeft u alle praktische informatie en staat steeds klaar om u te helpen tijdens uw verblijf.

Op alle kamers is er een telefoontoestel aanwezig. U kan rechtstreeks in uw kamer bereikt worden via uw persoonlijk telefoonnummer. U blijft dit nummer behouden gedurende uw verblijf.

Bij rechtstreekse verbinding naar buiten maakt u gebruik van uw persoonlijke telefooncode die tijdens het opnamegesprek overhandigd werd.

Als patiënt kan u dagelijks een keuze maken uit verschillende menu’s. De diëtiste komt uw keuze dagelijks noteren.

De dag van uw ontslag

De datum van ontslag wordt bepaald in overleg met de behandelende geneesheer.

Om organisatorische redenen vragen we u om het ziekenhuis te verlaten vóór 11u00. Wij worden als ziekenhuis immers regelmatig geconfronteerd met een hoge bedbezetting waardoor het belangrijk is om een patiëntenkamer zo snel mogelijk na het vertrek van een patiënt terug in gereedheid te brengen voor een andere geplande opname of een spoedopname.

Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis denkt u daarom best al na over hoe u naar huis gaat en welke zorgen en diensten u na uw opname eventueel nodig zal hebben.

Indien u na uw verblijf nog nazorg nodig hebt en een beroep wil doen op de dienst thuisverpleging, neem dan tijdig contact op met de hoofdverpleegkundige.


Bij ontslag krijgt u de nodige uitleg over thuismedicatie, dieet, wondverzorging, ...
Verwittig steeds een verpleegkundige bij uw vertrek.

Een brief bestemd voor uw huisarts en de nodige voorschriften zullen u bezorgd worden. Wij brengen uw huisarts op de hoogte van uw ontslag uit het ziekenhuis.

Voorzieningen

Tea-room en restaurant

In de Tea-room, gelegen op het gelijkvloers aan de hoofdingang, kan u dagelijks koffie, snacks, frisdranken, gebak, ijs, ... verkrijgen.


Openingsuren :

  • maandag tot vrijdag : van 7:30  tot 20.00 uur
  • zaterdag, zon- en feestdagen : van 14.30 uur tot 20.00 uur

Het restaurant bevindt zich op de benedenverdieping (-1). U vindt er een ruime keuze aan warme en koude gerechten


Openingsuren :

  •  Maandag tot vrijdag : 11.15 uur tot 14.30 uur
  • Zaterdag, zon- en feestdagen : van 11.15 uur tot 13.30 uur

 

Drankfontein

Op iedere verpleegafdeling bevindt zich een waterfontein waar u gekoeld drinkwater kan nemen. U kan hiervoor gebruik maken van het glazen kannetje op uw nachttafel. Flessen water kan u aankopen in de tea-room of in de automaten, die zich in de lifthal op het gelijkvloers bevinden.

 

Haarkapper – pedicure - podologe

Een haarkapper, een pedicure en een podologe staan ter beschikking van alle patiënten. Wil u gebruik maken van één van deze diensten, dan kan u een afspraak vastleggen bij de hoofdverpleegkundige van uw dienst.

Voor deze diensten betaalt u rechtstreeks aan de verstrekker.

 

Bibliotheek

Op maandagnamiddag tussen 14.00 uur en 17.00 uur kan u gratis boeken ontlenen uit de bibliotheek. Vrijwilligers komen u deze aanbieden op uw kamer.

Op woensdagnamiddag kan u zelf naar de bibliotheek gaan tussen 14.30 uur en 17.00 uur. Is dit niet mogelijk voor u, dan kan u ook vanuit uw kamer een boek bestellen. Het gevraagde boek wordt u door vrijwilligers bezorgd.

De bibliotheek bereikt u op de eerste verdieping in de gang rechtover de kapel.

Gelieve bij uw ontslag uit het ziekenhuis de boeken te bezorgen aan een verpleegkundige van uw afdeling.

 

TV - Radio

In alle één- en tweepersoonskamers is gratis een televisietoestel beschikbaar.

In alle kamers worden radioprogramma's uitgezonden op 4 kanalen :
  kanaal 1 : Radio 1
  kanaal 2 : Radio 2
  kanaal 3 : MNM
  kanaal 4 : KLARA

 

Draadloos Internet

Draadloos internet of wifi is gratis in het ziekenhuis. U vindt het paswoord op de infoschermen of aan de verpleegpost van uw afdeling.

 

Post – kranten – tijdschriften

De inkomende post wordt dagelijks op de kamer bezorgd.

Kranten en tijdschriften kan u bestellen op uw kamer of vanaf 8.00u uur verkrijgen aan de kas in de inkomhal.

 

Krukken - looprekjes

Na het ontslag of behandeling kan u krukken of looprekjes huren. Gelieve u hiervoor te wenden tot de kas in de inkomhal.
Openingsuren :
alle werkdagen doorlopen open van 8 tot 12 tot 16.30 uur.
In het weekend of ’s avonds na 16.30 uur kunnen deze verkregen worden aan de receptie.

 

Assurcard kiosk

Het ziekenhuis beschikt in de inkomhal over een assurcard-kiosk. Indien u een hospitalisatieverzekering bij onderstaande instellingen heeft, kan u reeds vóór uw aanmelding bij de dienst opname uw opname aan de verzekeringsmaatschappij melden.

  •  Allianz
  •  Delta Lloyd Life
  • Ethias
  • De Federale Verzekeringen
  • Fidea
  • KBC Verzekeringen
  • Mercator

Goed om weten

Diefstal of verlies

Wij raden u aan geen grote sommen geld of waardevolle voorwerpen, bij u te houden tijdens uw verblijf in het ziekenhuis. Laat ook nooit kostbare persoonlijke bezittingen onbeheerd achter wanneer u de kamer verlaat. Het ziekenhuis kan immers niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of verlies.


Dieren in het ziekenhuis

Om redenen van hygiëne en veiligheid hebben dieren geen toegang tot het ziekenhuis. Enkel geattesteerde en gevaccineerde assistentiehonden kunnen, indien er geen alternatief is en mits naleving van een aantal strikte voorzorgsmaatregelen,  beperkt toegang krijgen. Komt u naar het ziekenhuis vergezeld van uw assistentiehond? Neem dan vooraf contact op met de dienst opname en maak met uw familie of een andere contactpersoon de nodige afspraken, zodat zij kunnen instaan voor de zorg voor uw assistentiehond.


Het zorghotel

Wenst u na een ziekenhuisopname nog extra zorgondersteuning? Wacht u op een plaats in een woonzorgcentrum? Gaan uw familieleden op reis of zijn ze tijdelijk ziek waardoor ze u even niet kunnen helpen? Wordt de zorg voor uw mantelzorger even te zwaar en wenst u deze wat rust te gunnen (ook in palliatieve situaties) of moet u regelmatig op consultatie in het ziekenhuis? Dan is een opname in het zorghotel misschien wel de oplossing voor u.

Opname in het zorghotel is al mogelijk voor één dag, tot de maximale tijd die noodzakelijk is voor de gebruiker. We verzekeren een liefdevolle en veilige thuisomgeving, waar alle zorgnoden worden opgevangen en persoonlijke opvolging van de bewoner centraal staat. Gedurende uw opname in het zorghotel wordt dezelfde zorg aangeboden als tijdens een opname in een woonzorgcentrum. Hierbij zijn inbegrepen:

  • De verpleegkundige en zorgkundige zorgen 24/24 -7/7
  • Maaltijden: ontbijt, soep, mineraalwater, middagmaal, dessert, koffie met versnapering en het avondmaal
  • Bed- en waslinnen
  • Volledig bemeubelde flat met tv’s, ingebouwde keuken met koelkast en een groot rolstoeltoegankelijk privé terras
  • Dagelijks onderhoud van de kamer
  • Mogelijkheid tot kiné, ergo, fitness en deelname animatie

 

De dagprijs gedurende het verblijf bedraagt 60 euro per dag + 1 dienstencheque (tegemoetkoming mutualiteiten in de verblijfskosten).

Wat is er niet inbegrepen in de dagprijs:

  • Medicatie en dokterskosten
  • Incontinentie materiaal
  • Verbruik in de brasserie
  • Kapster, pedicure en manicure
  • Telefoongesprekken
  • Wellness

Voor opname, reservatie en vragen:

Tel: 0497/ 58 89 84
zorghotel.debron@sezz.be
Marie Popelinstraat 4, 9620 Zottegem

https://debronzorgtvooru.be/zorghotel/algemene-info/